CURRETNLY CONDUCTED EDUCATIONAL REFORMS IN UKRAINE: ACHIEVEMENTS AND NEW CHALLENGES

Authors

  • В. І. Бобрицька

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.14.13707

Keywords:

education of Ukraine, educational reforms, stakeholders of the educational process

Abstract

The article proves the fact that current reforms take place in the system of education of Ukraine taking into account the latest social challenges and priority tasks of the legislative and executive branches of power, in particular, those which aimed to improve the efficiency of education, to overcome territorial differences in the quality of providing it, to modernize the content of education in accordance with relevant labour market demands, to support the process of implementing academic integrity in both educational and academic institutions.

The goal of the study has been met, namely there has been conducted the analysis of the effectiveness of educational reforms in Ukraine by processing the data obtained from interviews with different stakeholders of the educational process, who were the students (future teachers), practicing teachers, and lecturers of higher education institutions.

There were applied the further outlined research methods like: first, logical and system analysis was intended to summarize the views of the participants of the focus groups on the requests and expectations of the state, civil society and educators to reforms in the field of education; second, documents examination was supposed to identify the participants’ standpoints on the amendments made to the Law of Ukraine «On Education» (2017) and the Conceptual Principles of Secondary Education Reform «New Ukrainian School» (2016).

The article reveals the requests and expectations of the state, civil society and educators from conducting the reforms in the field of education. Based on the opinions of the focus group participants on the strategic aspects of the Law of Ukraine «On Education» and the Conceptual Principles for the Reform of the Secondary School «New Ukrainian School», we performed the ranking of the respondents’ standpoints on the relevance of amendments, and we discovered those concepts needed further clarification (decentralization and effective management that will provide real autonomy to the school, a new school structure that allows mastering the new content and gaining competencies for life, the timeline for implementation of the reform).

We revealed the prevailing attitudes of educators, their needs and expectations concerning outputs of educational reforms in Ukraine, namely: respect for their job from the society, trust for the teacher; decent fees, proper and transparent financing of educational institutions; real academic freedom, etc.

References

Андрущенко, В. П. (2014). Глобальна освітня політика: проблеми формування. Освітня політика: філософія, методологія, практика: міжнар. наук.-практ. конф. (с. 9-21). Київ: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова.

Бобрицька, В. І. (2015). Система освіти як об’єкт моніторингу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 17» Теорія і практика навчання і виховання», (27), 19-34.

Бобрицька, В. І. (2017). Сучасні освітні реформи: виклики та перспективи. Матер. Міжнародн. наук.-практ конф. «Проблеми фахової підготовки вчителя початкової школи в контексті становлення нової української школи» (с. 21-25). Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова.

Закон України «Про освіту» № 2145-19 від 05.09.2017. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Кремень, В. Г. (2014). Поступ до нової філософії освіти в Україні. Розвиток педагогічних наук в Україні і Польщі на початку ХХІ століття: зб. наук. праць. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю.А., 704.

Нова українська школа. (2016). Концептуальні засади реформування середньої школи. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Андрущенко, В. П., Бех, І. Д., & Бурда, М. І. та ін. (2011). In Кремень, В. Г., Луговий, В. І., Мадзігон, В. М., & Савченко, О. Я. (Eds.), Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Нац. акад. пед. наук України. Київ: Пед. думка, 304 с.

Кремень, В. Г., Луговий, В. І., Гуржій, А. М., & Савченко, О. Я. та ін. (2016). (Eds.), Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. (До 25-річчя незалежності України). Нац. акад. пед. наук України. Київ: Пед. думка, 448.

Андрущенко, В. П., Андрусишин, Б. І., Бобрицька, В. І., Вернидуб, Р. М., & Савельєв, В. Л. та ін. (2015). In Андрущенко, В. П. (Eds.), Освітня політика: філософія, теорія, практика: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 484.

Bobrytska, V. (2016). Axiological Azimuths of the Global Educational Policy. Proceedings of the National Aviation University, 67 (3), 89-97. doi: 10.18372/2306-1472.68.10912

Bobrytska, V. (2015). Monitoring In Higher Education: The Role In Formation Of National Manpower Policy Of Ukraine. Proceedings of the National Aviation University, 64 (3), 161-168.

Published

2019-06-30

Issue

Section

Статті