IMPROVEMENT OF THE NATIONAL SYSTEM OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHING STAFF WITH THE EXPERIENCE OF THE UK

Authors

  • О. Старостіна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13420

Keywords:

United Kingdom, qualification, educator, training, teachers, professional development

Abstract

The urgency of the problem investigated in the article is due to the urgent needs in updating the system of advanced training of teachers in Ukraine. Despite the efforts and changes that have occurred in this area in the past few years, the process of renewal is complex and controversial. Accelerate positive changes can appeal to the British experience and its application in the domestic realities.

The purpose of the article is to summarize the experience of the UK in the field of professional development of teaching staff for further use in domestic practice.

In the process of preparing the article, historical, comparative, systemic and interdisciplinary methods, an interdisciplinary approach, as well as other scientific methods and approaches were used.

The article summarizes the experience of the UK in the field of professional development of teaching staff. It has been established that this is a holistic and continuous process with the goal of constantly improving professional knowledge, skills, personal qualities, continuous improvement throughout the entire period of the teacher’s activity. Analyzed the state of affairs in raising the qualifications of teachers in Ukraine and identified shortcomings. It was stated that the existing system of professional development of teachers in Ukraine, which was based on the institutes of postgraduate pedagogical education, is gradually becoming a thing of the past and has been undergoing positive changes in recent years. However, the success in solving this system of problems is hindered by the still certain conservatism of the situation in the field of advanced training of teachers. It was concluded that further reforms in this area are needed for successful reform. To do this, the article suggests ways to improve the system of professional development of teaching staff in Ukraine, taking into account the experience of the UK

References

Бабкова, О. О. (2017). Х’ютагогічний підхід до формування мотивації професійного зростання вчителів у системі підвищення кваліфікації . Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинськогo, cерія : педагогічні науки, 2, 32–37.

Басараб, Н. Я. (2018). Підвищення кваліфікації як фактор розвитку педагогічної майстерності вчителів початкових класів. Педагогічний альманах, 37, 137–141.

Валльє О. Е., Свєтной О. П., (2016). Актуальні підходи до методології підвищення кваліфікації вчителів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського, педагогічні науки, 1, 23–27.

Гарапко, В. І. (2015). Сучасні урядові ініціативи щодо професійної освіти та підвищення кваліфікації вчителів у системі освіти Великої Британії. Професійна освіта: проблеми і перспективи, 8, 127–131.

Демченко, О. Й. (2015). Розвиток системи підготовки кваліфікованих працівників дошкільних установ та вчителів початкової школи в Англії в кінці ХХ – на поч. ХХІ ст. Педагогічна освіта: теорія і практика, 18, 143–148.

Євтушенко, Н. (2017). Системний аналіз у методології порівняльного дослідження системи підвищення кваліфікації вчителів України. Теорія і практика управління соціальними системами , 3, 47–54.

Кабінет Міністрів України. (2018). Розпорядження про додаткові заходи щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у 2018 році № 17-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-dodatkovi-zahodi-shodo-pidvis

Ковальчук, В. (2015). Підвищення кваліфікації педагогічних працівників: європейський досвід . Порівняльна професійна педагогіка, 3 (5), 75–81.

Коліжук, Г. (2016). Теоретичні аспекти використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підвищення кваліфікації вчителя початкової школи . Естетика і етика педагогічної дії, 13, 199–205.

Кривоніс, М. В. (2012). Підвищення кваліфікації вчителів Великої Британії як чинник високого професійного педагогічного рівня в країні. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 63, 192–195.

Про деякі організаційні питання щодо підготовки педагогічних працівників для роботи в умовах Нової української школи №34 (2018). URL: https://imzo.gov.ua/2018/01/16/nakaz-mon-vid-15-01-2018-34-pro-deyaki-orhanizatsijni-pytannya-schodo-pidhotovky-pedahohichnyh-pratsivnykiv-dlya-roboty-v-umovah-novoji-ukrajinskoji-shkoly/

Про затвердження Порядку підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів № 535 (2014). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv

Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти №36 (2018). URL: https://imzo.gov.ua/2018/01/16/nakaz-mon-vid-15-01-2018-36-pro-zatverdzhennya-typovoji-osvitnoji-prohramy-orhanizatsiji-i-provedennya-pidvyschennya-kvalifikatsiji-pedahohichnyh-pratsivnykiv-zakladamy-pislyadyplomnoji-pedahohichn/

. Тонне, О. Ш. (2018). Теоретичний базис і перспективні концепти організації самостійної пізнавальної діяльності вчителів у процесі підвищення кваліфікації. Імідж сучасного педагога, 2, 15–19.

Федюк, Г. (2017). Науково-методологічні засади процесу підвищення кваліфікації вчителів. Педагогіка і психологія професійної освіти, 2, 36–45.

Чичук, А. П. (2017). Підготовка кадрів для системи підвищення кваліфікації учителів початкової школи у Великій Британії та США. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, серія : педагогічні науки, 4, 538–541.

Continuing Professional Development for Teachers Working in Early Childhood and School Education. URL: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/continuing-professional-development-teachers-working-early-childhood-and-school-education-34_en (2018).

National Professional Qualification for Headship (NPQH). URL: https://www.gov.uk/guidance/national-professional-qualification-for-headship-npqh (2018).

Issue

Section

Статті