THE CATHOLICISM MEDIATIZATION IN THE ASPECT OF THE CHURCH INFORMATION DEPARTMENTS ACTIVITY

Authors

  • С. В. Филипчук Національний університет «Острозька академія»

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.28.13389

Keywords:

mediatization, social communication, religious activity, information departments, RCC in Ukraine, UGCC

Abstract

The aim of the article is to outline the process of the Catholicism mediatization through the directions analysis of the information de-partments of the RCC in Ukraine and the UGCC activities. Research methods: The presented research is based on the use of interdis-ciplinary approaches, such as philosophical, communicative, religious studies, to clarify the essence of the religion mediaization pro-cess. Discussion. In this article we rely on the concept of religion mediatization, which was developed by the Danish scientist S. Hjarvard, affirming that in a society saturated with media, religion can not exist outside the media space and undergoes significant trans-formations under the influence of mass media. Conclusions. The process of the Catholicism mediatization is being traced in the Ukrainian public space, which is publicized through the prism of multi-vectoral activities of the information structures of the RCC and the UGCC. Such structures in a secularized environment act as generators of the discourse between churches, believers and new believ-ers. Informational structures are mostly engaged in a variety of extracult activities, which, through social communications, articulate the important issues for the Catholic people in the social-religious discourse. Working mostly on the profane territory, these organizations bring sacred meaning to the secular media environment. The process of the Catholicism mediatization in the measure of activities of the information structures is characterized by the incorporation through secular and confessional mass media into all spheres of life of Ukrainian society. Thus, the mediaization of Catholicism in Ukraine deepens the processes of politicization of religion, the sacralization of politics, the consumerism, the privatization of religion and secularization that are present in Ukrainian society.

Author Biography

С. В. Филипчук, Національний університет «Острозька академія»

доцент кафедри релігієзнавства і теології

References

Hjarvard, S. Mediatization and the changing authority of reli-gion // Media, Culture & Society Vol. – 38 (1). – 2016. – PP. 8-16.

Hjarvard, S. The mediatization of religion : Theorising reli-gion, media and social change // Culture and Religion (2011), pp. 119-135.

Балаклицький, М. А. Медіатизація протестантизму в Україні 1991-2010 років / Максим Балаклицький; [відп. ред. А.А. Бойко]. – Х.: Харківське історико-філологічне товариство, 2011. – 375 с.

ДивенСвіт. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dyvensvit.org

Єпископ Віталій Скомаровський. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://epyskopat. org/ struktura/ prezidiya/123-episkop

Медіа-центр Конференції єпископів РКЦ. – [Електрон-ний ресурс]. – Режим доступу : http://kmc.media/pro-nas.html

Пастернак О. Отець Ігор Яськів: «Церква має бути присутньою в інтренеті». – [Електронний ресурс]. – Режим досту-пу : http://dukhovnist.in.ua/uk/dukhovna-demokratiya/184-otec

Сич В., Фещенко Р. Рейтинг моральних авторитетів, на яких рівняються українці : спецпроект НВ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nv.ua/ukr/publications/rejting-moralnih-avtoritetiv-na-jakih-rivnjajutsja-ukrajintsi-spetsproekt-nv-65187.html

Холод О. М. Семантика терміна «соціальні комунікації»: концептуальні підходи / О. М. Холод // Соціальні комунікації: теорія і практика : наук. журн. [наук. ред. О. М. Холод]. – Т. 1. К. : МДЦ СК «Комтека», 2015. – 314 с.

«Цитати Любомира Гузара» тепер можна закачати на гаджети. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://risu.org.ua/ua/index/all_news/community/religion_and_society/68557/

Published

2018-12-01

Issue

Section

Cultural Studies