ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЛАСТИВОСТЕЙ ГЕОМОДИФІКАТОРІВ В ПАРАХ ТЕРТЯ

Анатолий Алексеевич Ищенко, Александр Васильевич Радионенко, Анатолий Александрович Корниенко

Анотація


В роботі наведено результати досліджень з вивчення процесів мікроприпрацювання поверхонь тертя з застосуванням геомодифікаторів (ГМТ). Проведені дослідження вмісту ГМТ в маслі у відсотках, який забезпечує отримання заданих антифрикційних властивостей. Дослідження проводилися на прецизійному трибометрі і парі тертя «вал - стрічка». В експериментах застосовувалися шліфовані і доведені до Rа = 0,08 ... 0,1 мкм зразки діаметром 30 мм зі сталі 45, твердістю НRC 30 ... 32. У якості контрзразка  застосовувалася сталева стрічка шириною 32 мм, товщиною 0,06 мм зі сталі У8 з шорсткістю Ra 0,1 мкм. Температура в процесі тертя контролювалася за допомогою хромель-копелевої термопари. Робочий спай термопари був напаяний на стрічку контрзразка. Режим тертя відповідав граничному, що було описано в попередніх дослідженнях. Для експериментів застосовувалися склади з 5%, 10%, 15%, 20% вмістом ГМТ-У-1/3 і ГМТ-У-1/30 в маслі. Визначено коефіцієнти тертя після мікроприпрацювання для мастила І-20А без геомодифікаторів та з додаванням геомодифікаторів. Для виявлення впливу марки масла з геомодифікаторами були проведені експерименти з ГМТ-У-1/3 і турбінним маслом. Були виконані дослідження коефіцієнта тертя з 10% вмістом ГМТ-У-1/3 в маслі І-20 при нагріванні. Наведено залежності коефіцієнта тертя від процентного вмісту геомодифікаторів в маслах: І-20А і Тп-22. В результаті проведення дослідження антифрикційних властивостей геомодифікаторів було виявлено їх оптимальний процентний вміст в маслі. Таким чином, були отримані дані, що дозволяють обґрунтовувати вибір необхідного процентного вмісту геомодифікаторів в маслі І-20 при використанні його в парах тертя в умовах граничного тертя.


Ключові слова


геомодифікатори, коефіцієнт тертя, граничне тертя, пара тертя «вал – стрічка», масло І-20А і Тп-22

Посилання


Погодаев Л.И. Влияние геомодификаторов трения на работоспособность трибосопряжений // Проблемы машиностроения и надёжности машин. – № 1. – 2005. – С.58-67.

Усачев В.В. Погодаев Л.И., Телух Д.М., Кузьмин В.Н. Введение в проблему использования природных слоистых геомодификаторов в трибосопряжениях // Трение и смазка в машинах и механизмах. – № 1. – 2010. – С.36-42.

.Телух Д. М. Использования слоистых гидросиликатов в трибосопряжениях / Д. М. Телух, В. Н. Кузьмин, В. В. Усачев // Интернет- журнал «Трение, износ, смазка». – 2009. – № 3. http://auto-ally.ru/geografiya/21626/index.html

Радионенко А. В. Трибометр для исследования влияния качества поверхностей на состояние смазочной пленки // Машиноведение – 1987 – № 6 – С. 93 – 97.

Tribotechnical research into friction surfaces based on polymeric composite materials [Electronic resource] / A. Ishchenko, A. Radionenko, E. Ischenko // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies = Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2017. – Vol. 6, N 12 (90). – P. 12–19.


Повний текст: PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 0370-2197

Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована