Features of using of ethno sources in the design of modern clothing collections

Authors

  • K. Pashkevich
  • V. Ovcharek

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.15.13473

Keywords:

Ethno source, Ukrainian costume, arts and crafts, clothing collection, ethno-oriented brand.

Abstract

In the article methods of development of artistically perfect models of clothes using ethnic sources (folk costume, household items, decorative and applied art, etc.) are considered, the sequence of ethno source transformation into suit forms is determined with the purpose of using for designing modern clothing collections in the ethno style. It is established that the transformation of national motives in the style of modern clothing depends on the purpose of the product and its image characteristics. New design concepts are created by transforming the tectonic principles of form and coloring of the authentic image of the ethno source or by their partial borrowing to create modern artistic images of clothing. The use of ethno sources in Ukrainian and world designers collections is analyzed, the principles of segmentation of the ethno-oriented brand are defined, including demographic, geographical, psychographic and behavioral. Segmentation of an ethnically oriented brand is a necessary process and gives an opportunity to obtain commercial results from the sale of branded goods and services. An interview of Ukrainian women was conducted to determine the relevance of ethno themes among clothing consumers. 64% of the respondents want to see ethnic elements in clothing of a dress-blouse range, 12% - in outerwear, 12% - in shoes and accessories. The signs of clothing in ethno style are singled out, the main of which are the principles of ethno source shaping, the use of natural materials, the use of ancient methods and techniques of decoration, etc. A sequence of analysis of creative ethno sources has been determined in order to identify the basic tectonic principles of their shaping for use for designing modern clothing collections.

References

Ніколаєва Т. О. Український костюм: надія на ренесанс /Т. Ніколаєва – К.: Дніпро, 2005. – 320 с.

Гардабхадзе І. А. Культурна спадщина України в наукових дослідженнях і художній творчості дизайнерів нового покоління / І. А. Гардабхадзе. // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – 2013. – № 2. – С. 221–227.

Кротова Т.Ф. Етно-мотиви і класичні форми в костюмі: свобода перевтілень і межі стилю / Т.Ф. Кротова// Матеріали ІІ Міжнародного конгресу «Етнодизайн: європейський вектор розвитку і національний контекст» (16-18 жовтня 2013 року, м. Полтава).

Мельник М. Т. Особливості використання елементів традиційного українського костюма при створенні фешн-колекцій. [Електронний ресурс] – URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Pkl/2011_27/27.pdf

Тканко О. Д. Мистецтво костюма в Україні кінця ХХ – початку ХХI століття: тенденції, школи, національна специфіка: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17. 00. 06 / О. Д. Тканко; Львів. нац. акад. мистец. – Л. , 2009. – 16 с.

Гоцалюк А.А. Соціально-філософський вимір українського одягу. / А.А. Гоцалюк// Мультиверсум. Філософський альманах. – 2014. – Випуск 6–7. – С. 134–135.

Чухліб Т. М. Фольклорний стиль сучасного українського одягу / Т. М. Чухліб, Л. Г. Скуратівська // Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах. - 2011. - Вип. 22. - С. 259-269. - URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gotvnz_2011_22_28.

Кара-Васильєва Т. Декоративне мистецтво України ХХ ст. У пошуках «великого стилю» / Т. Кара-Васильєва, З. Чегусова. – К. : Либідь, 2005 – 277 с.

Легенький Ю. Г. Метаистория костюма / Ю. Г. Легенький. – К.: Аристей, 2003. – 136 с.

Селівачов М.Р. Лексикон української орнаментики (іконографія, номінація, стилістика, типологія). / М.Р. Селівачов – 3-тє вид, доп. та випр. – К. : Редакція вісника "АНТ", 2013.– 413 с.

Тканко З. Мода в Україні ХХ століття [Текст]: монографія / З. О. Тканко. – Львів: АРТОС, 2015. – 236 с.

Офіційний сайт Ukrainian Fashion Week. Рoustovit-ss-2013/ [Електронный ресурс] – Режим доступу до сайту: – http://fashionweek.ua/ru/gallery/poustovit-ss-2013-371.

Штрай А. Воронин / А. Штрай. – К.: Этнос, 2011. – 264 с.

Розробка колекцій одягу / А.М. Малинська, К.Л. Пашкевич, М.Р. Смирнова, О.В. Колосніченко. – 2-ге вид. – К.: ПП «НВЦ Профі», 2018. – 140 с.

Тимочко К. Р. Розробка колекції жіночого одягу в етно стилі за методикою підвищення художньої довершеності виробу / К.Р. Тимочко, С.Г. Кулешова // Вісник КНУТД. – 2013. - №4. – С. 66-73.

Герасименко О.Д. Використання етнічних мотивів в стилістиці сучасного одягу / Герасименко О.Д., Фролов І.В., Колосніченко О.В., Пашкевич К.Л. // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції [«Масова культура у сучасному художньо-комунікаційному просторі»], (Херсон, 18 – 19 травня 2017 р.) / М-во освіти і науки України, ХНТУ. – Херсон: ХНТУ, 2017. – С. 24-27.

Довганюк С. М. Інтеграція національного культурного контексту та тенденцій світової моди для розробки етнічно орієнтованого бренду / Довганюк С. М., Пашкевич К. Л. // Вісник ХДАДМ, 2016. - №4 – С. 22-28.

Лейни Т.А. Бренд-менеджмент /Лейни Т.А., Семенова Е.А., Шилина С.А. - М.: Дашков и Ко, 2008. – 134 с.

Джалилиан Ф. Принципи трансформації національних мотивів в стилістиці сучасного дизайну одягу / Ф. Джалилиан // Вісник КНУТД. – 2015. - №5(90). – С. 239-247.

Published

2018-11-28

Issue

Section

Статті